Φράγμα Μαραθιάς

Tο φράγμα Μαραθιάς είναι το πρώτο φράγμα που κατασκευάστηκε στη χώρα μας με την τεχνολογία του ισχνού κυλιδρούμενου σκυροδέματος RCC (Roller Compacted Concrete).
Το φράγμα έχει συμμετρική διατομή και στεγανωτική πλάκα ανάντη. Τυπική διατομή του φράγματος δίδεται στο σχήμα 1. Η διάστρωση και συμπύκνώση του RCC γίνεται σε στρώσεις των 200mm ή 300mm μεταξύ στερεών εγκιβωτισμού τα οποία κατασκευάζονται επί τόπου με ειδικό αυτοκινούμενο μηχάνημα με ολισθαίνοντες μεταλλότυπους, τύπου Comaco. Στην λεπτομέρεια του σχήματος 1 δίδεται η γεωμετρία των στερεών εγκιβωτισμού. Η κλίση της εσωτερικής επιφάνειας των στερεών εγκιβωτισμού επιτρέπει την κίνηση του δονητικού συμπυκνωτού ώστε να επιτυγχάνεται η συμπύκνωση του υλικού που είναι σε επαφή με τα στερεά εγκιβωτισμού.
Όπως φαίνεται στο σχήμα 1, ο υπερχειλιστής είναι ενσωματωμένος στο σώμα του φράγματος και αυτό επιφέρει σημαντική οικονομία στο κόστος του έργου γιατί δεν απαιτείται ξεχωριστή κατασκευή υπερχειλιστού.
Η στοά είναι για την αποστράγγιση τυχόν διαρροών από την ανάντη πλάκα και για επιθεώρηση.
Γεωμετρικά στοιχεία του φράγματος :
Όψη του φράγματος από κατάντη δίδεται στο σχήμα 2. Απόψεις του φράγματος “όπως κατασκευάστηκε” δίδονται στις φωτογραφίες του φύλλου Δ-1 του παραρτήματος Δ.
Το φράγμα έχει συμμετρική διατομή και στεγανωτική πλάκα ανάντη. Τυπική διατομή του φράγματος δίδεται στο σχήμα 1. Η διάστρωση και συμπύκνώση του RCC γίνεται σε στρώσεις των 200mm ή 300mm μεταξύ στερεών εγκιβωτισμού τα οποία κατασκευάζονται επί τόπου με ειδικό αυτοκινούμενο μηχάνημα με ολισθαίνοντες μεταλλότυπους, τύπου Comaco. Στην λεπτομέρεια του σχήματος 1 δίδεται η γεωμετρία των στερεών εγκιβωτισμού. Η κλίση της εσωτερικής επιφάνειας των στερεών εγκιβωτισμού επιτρέπει την κίνηση του δονητικού συμπυκνωτού ώστε να επιτυγχάνεται η συμπύκνωση του υλικού που είναι σε επαφή με τα στερεά εγκιβωτισμού.
Όπως φαίνεται στο σχήμα 1, ο υπερχειλιστής είναι ενσωματωμένος στο σώμα του φράγματος και αυτό επιφέρει σημαντική οικονομία στο κόστος του έργου γιατί δεν απαιτείται ξεχωριστή κατασκευή υπερχειλιστού.
Η στοά είναι για την αποστράγγιση τυχόν διαρροών από την ανάντη πλάκα και για επιθεώρηση.
Γεωμετρικά στοιχεία του φράγματος :
- Ύψος φράγματος στην μέγιστη διατομή: 28m
- Μήκος στέψεως: 265m
- Κλίσεις παρειών ανάντη και κατάντη : 2 κατ : 1 οριζ
- Χωρητικότητα ταμιευτήρα: 1 900 000m3.
Όψη του φράγματος από κατάντη δίδεται στο σχήμα 2. Απόψεις του φράγματος “όπως κατασκευάστηκε” δίδονται στις φωτογραφίες του φύλλου Δ-1 του παραρτήματος Δ.